Unul dintre principalii pasi in elaborarea unei strategii de marketing este stabilirea de la bun inceput a unor obiective concrete si realizabile. Vei reusi astfel sa calculezi eficienta strategiei in timp pe masura ce incep sa apara rezultatele.
Metodologia SMART este un instrument eficient folosit in special in dezvoltarea strategiilor de marketing. Ea poate fi aplicata atat in viata profesionala – managementul proiectelor, al resurselor umane, sau alte domenii, dar si in viata privata – dezvoltarea personala.
Ce inseamna acronimul SMART?
SMART este un acronim al urmatoarelor caracteristici, indispensabile in formularea obiectivelor:
- Specific
- Masurabil
- Accesibil
- Relevant
- Timp (incadrat în timp)
Setarea corecta a obiectivelor SMART
Aplicarea acestor concepte in strategia ta de marketing iti va conferi o viziune mult mai clara asupra rezultatelor pe care le urmaresti. Succesul unei campanii de promovare, de exemplu, depinde in mod direct de alegerea unei echipe potrivite, definirea corecta a scopurilor, alocarea punctuala a resurselor, verificarea cu regularitate a rezultatelor si, nu in ultimul rand, ajustarea pe parcurs a parametrilor in functie de rezultatele partiale.
Pentru a creiona mai usor punctul de plecare, poti aplica urmatoarea schema de intrebari pentru fiecare proiect SMART:
Obiectiv |
Intrebari ajutatoare |
Specific | Ce rezultate vreau sa obtin? Ce anume vreau sa realizez? De ce este important pentru mine acest obiectiv? Cine altcineva mai este implicat? Care sunt resursele de care dispunem? Care sunt limitele? |
Masurabil | Cum masor rezultatele pe care vreau sa le obtin? Care sunt costurile implicate? Cat de mult dureaza implementarea? Cum voi sti cand se va realiza? |
Accesibil | Este obiectivul meu realist? Cum pot atinge acest obiectiv? Cat de realist este obiectivul, pe baza altor constrangeri (strategice, logistice, financiare, umane/de personal)? |
Relevant | Merita sa imi stabilesc acest obiectiv? Este momentul potrivit? Se potriveste asta cu celelalte eforturi/nevoi ale companiei? Dispun de echipa potrivita pentru a atinge acest obiectiv? Este aplicabil in mediul socio-economic actual? |
Timp | In cat timp vreau sa ating acest obiectiv? Ce pot face azi? Ce pot realiza in primele patru saptamani? Ce voi realiza in urmatoarele sase luni? |
Cele 5 principii de aur ale stabilirii obiectivelor
Setarea unui scop, in general, este un instrument puternic care iti poate reda motivatia si provocarea de care ai nevoie intr-un anumit punct al carierei sau a vietii personale. Telurile bine stabilite sunt clare, concise si masurabile, putand astfel determina din punct de vedere obiectiv daca acestea au fost atinse sau nu. In caz contrar, rezultatul va fi frustrarea sau lipsa eficacitatii.
In anul 1990, Locke si Dr. Gary Latham au publicat articolul A Theory of Goal Setting and Task Performance in care au identificat cinci principii importante in stabilirea obiectivelor. Aceste principii sunt: claritate, provocare, angajament, feedback și complexitatea sarcinii.
-
- Claritate
Un obiectiv clar este unul care poate fi masurat si nu lasa loc de interpretare. Obiectivele ar trebui să fie explicite in ceea ce privesc asteptarile si rezultatul dorit.
-
- Provocare
Daca privim un obiectiv ca pe o provocare, avem sanse mai mari sa il atingem. Desigur, un obiectiv ar trebui sa fie provocator, dar totodata realizabil.
-
- Angajament
Pentru ca obiectivele sa fie eficiente, e nevoie ca ele să fie asumate de catre toata lumea. Scopul trebuie sa fie in concordanta cu asteptarile generale, stabilite in prealabil.
-
- Feedback
Ce se intampla daca un membru al echipei este la jumătatea drumului spre indeplinirea obiectivului, dar are o intrebare? Ce se intampla daca banuiesti ca alt membru a rezolvat o problema intr-un mod gresit? Feedback-ul este sansa de a corecta sau de a clarifica problemele inainte ca obiectivul sa fie atins.
-
- Complexitatea sarcinii
Trebuie sa delegi sarcini potrivite pentru fiecare membru in parte. In caz contrar, chiar si cea mai motivata persoana se poate demoraliza daca nivelul de complexitate al sarcinii si timpul necesar pentru a o indeplini nu sunt adecvate. Asteptarile nerezonabile vor determina un angajat sa se plafoneze, sau sa devina mai putin eficient pe masura ce nivelul de stres creste.
Caiet de lucru
Pentru a faciliza setarea obiectivelor SMART pentru strategia de marketing a companiei tale, iti venim in ajutor cu un caiet de lucru automatizat. Cu ajutorul sau, vei putea genera cate un document PDF pentru fiecare dintre proiectele tale SMART.