Consumatorii Online – Cine sunt ei?

„Utilizatorii de rețelele sociale sunt diferiți, acționează, consumă informație și își caută prieteni în modalități destul de eterogene, având niveluri de potențial diferite pe care brandurile le pot accesa în acțiunile lor online.”

Consumatorii online se definesc ca fiind indivizii care achiziționează bunuri sau servicii pentru uz personal și nu pentru fabricarea sau pentru repunerea lor în vânzare. Consumatorul este acela care ia decizia cumpărării, sau nu, a unui produs și poate fi influențat de marketing și reclame.

Iacob Cătoiu defineşte comportamentul consumatorului astfel: “totalitatea actelor decizionale realizate la nivel individual sau de grup, legate direct de obţinerea şi utilizarea de bunuri şi servicii, în vederea satisfacerii unor nevoi actuale sau viitoare, incluzând procesele decizionale care preced şi determină aceste acte”; Asociaţia Americană de Marketing: “o interacţiune dinamică referitoare la impresie şi percepţie, conduită şi întâmplări naturale comune, prin care fiinţele umane îşi dirijează schimbările ce apar în viaţa lor”, Philipp Kotler: “acele activităţi observabile, alese pentru a maximiza satisfacţia prin obţinerea de bunuri şi servicii”; L.G. Schifmann: “comportamentul pe care îl adoptă un consumator în căutarea, cumpărarea, utilizarea, evaluarea şi renunţarea la produsele sau serviciile de la care aşteaptă satisfacerea propriilor sale nevoi” (Iliescu, Petre, 2004).

În studiul Comunicarea dintre brand și consumator în social media, s-a găsit o segmentare a consumatorilor de rețele sociale în funcție de nevoile de marketing:

– „Utilizatorii cuminți (22%) sunt categoria cea mai puțin activă. În cercurile lor de prieteni virtuali se află numai persoane bine cunoscute, apropiate și în viața reală. Rolul lor într-o rețea este acela de “gate keepers”, care văd informația, o receptează și rareori o distribuie și altor persoane.”

– „Consumatorii de Povești (26%) sunt utilizatori ceva mai activi decât cei Cuminți. În lista lor de contacte sunt apropiați, dar și persoane pe care le-au cunoscut în contexte mai largi, formând un cerc social de 50-100 de prieteni. Devorează informații postate de alți useri, etichetează poze și postează videoclipuri pe pagina lor de profil. Consumatorul de Povești este un “seeker” activ de informație, nu creează conținut propriu dar va publica un conținut creat de marcă.”

– „Cameleonii (29%) sunt activi, destul de numeroși și utilizează, de regulă, mai multe rețele sociale, având între 100 si 300 de prieteni virtuali. Pe lângă update-urile de profil, adaugă și comentarii la diferite topicuri, fac sharing de linkuri sau crează conținut propriu, accesează ocazional aplicații și se autopromovează. Cameleonii nu sunt reticenți în a adăuga persoane pe care nu le cunosc în lista de contacte.”

– „Experții (23%) sunt cea mai activă categorie de utilizatori de rețele sociale. În lista acestora vom găsi mai mult de 300 de prieteni în social media. Petrec mult timp în rețea: se loghează de mai multe ori pe zi sau lasă site-ul deschis, ultizează des aplicații, experiementează, comunică mult. Creează conținut propriu și filtrează conținutul pe care ceilalți îl distribuie. Din perspectiva mărcilor, aceștia au potențial de a deveni trendsetters.”

O altă abordare propusă de Brandtzæg and Heim (2011), a fost împărțirea utilizatorilor după două criterii: nivelul de activitare pe rețelele sociale (scăzut / ridicat) și scopul folosirii lor (informațional / recreativ).

Sporadicii – numiți după vizitele rare pe care le efectuează și nivelul scăzut de participare în mediul online; își verifică adresa de e-mail.

Spectatorii (lurkers) – care alcătuiesc cea mai mare categorie de utilizatori, se folosesc de aceste rețele doar în scop recreațional, fiind implicați mai mult pasiv în activitățile online; își verifică adresa de e-mail și navighează pe internet.

Socializatorii – care se recrează purtând scurte discuții cu alți utilizatori, dar nivelul lor de participare fiind unul ridicat; scriu mail-uri, contactează alți utilizatori și își fac noi prieteni.

Debaterii – se implică la fel de mult ca și socializatorii, fiind caracterizați prin participare activă la discuții, căutare de informații și adăugare de conținut.

Activii – sunt cei care iau parte la aproape toate activitățile online ale comunității, incluzând postarea și share-uirea de fotografii. (Gatautis și Kazakevičiūtė 2012)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.