Prezența online spune multe despre afacerea ta și potențialii clienți. Creează-ți strategia în funcție de nevoile lor, investind eficient într-un site de promovare.

Cel mai important instrument utilizat pentru evaluarea unui produs, serviciu sau organizatie este analiza SWOT (Strengths, Weaknesses, Opportunities, and Threats). Aceasta se foloseste la identificarea punctelor tari, a celor slabe, a oportunitatilor si amenintarilor subiectului evaluat.

Este o tehnica fundamentala cu ajutorul careia poti evalua performanta, potentialul, concurenta si riscul produsului sau afacerii tale. In acest fel, poti crea cu usurinta un plan de dezvoltare pe termen lung pentru:

  • a putea dezvolta punctele tari;
  • a elimina, pe cat posibil, punctele slabe;
  • a exploata eficient oportunitatile;
  • a contracara amenintarile.

tabel - Analiza SWOT
Benefic Periculos
Puncte tari Puncte slabe Sursa interna
Oportunitati Amenintari Sursa externa

Cand se face analiza SWOT

Recomandam aplicarea acestui instrument, in primul rand, in momentele incipiente ale fiecarui proiect, lucru care te va ajuta sa economisesti resurse vitale pentru compania, serviciul sau produsul tau. Aceasta analiza se mai poate utiliza si in alte momente cheie: reorientarea catre un alt public tinta, redefinirea serviciilor, imbunatatirea produselor, etc.

Este foarte important de mentionat faptul ca aceasta analiza se poate aplica in orice domeniu si pentru orice tip de produs. Fie ca e vorba de o afacere, o institutie publica, sau chiar in dezvoltarea personala, acest instrument poate aduce rezultate benefice pe termen lung.

Modul de aplicare a analizei SWOT

Dupa cum am mentionat anterior, analiza SWOT este cel mai popular mijloc de analiza a pozitiei strategice pe care o companie sau un produs o poate avea. In urma aplicarii acestei tehnici, vei putea crea un model de afaceri potrivit obiectivelor tale si vei putea utiliza intr-un mod eficient toate capacitatile si resursele pe care le ai la dispozitie.

De asemenea, in urma acestei analize, vei putea observa care sunt cerintele pietei in care opereaza produsul sau afacerea ta si iti va fi mai facil sa gasesti metode care sa iti imbunatateasca serviciile.

Cu alte cuvinte, putem spune ca analiza SWOT este fundamentala pentru a dezvolta atat limitarile interne ale produsului / afacerii tale, precum si potentialele oportunitati si amenintari care provin din mediul extern. Pentru a putea afla cu exactitate care sunt acesti factori, poti pleca de la urmatoarele intrebari auxiliare care te vor ajuta sa gasesti raspunsurile potrivite:

Puncte tari
  • Care sunt avantajele produsului tau fata de alte produse similare de pe piata?
  • Cu ce este mai bun produsul tau decat cele ale concurentei?
  • La ce nevoi ale consumatorilor raspunde produsul tau?
Puncte slabe
  • Ce poate fi imbunatatit la produsul tau?
  • Ce trebuie evitat?
  • Ce alte lipsuri sau constrangeri mai are produsul tau?
Oportunitati
  • Ce schimbari ale mediului extern poti exploata?
  • La ce tehnologie noua ai putea avea acces?
  • Ce piete noi ai mai putea aborda?
  • Cum s-a modificat comportamentul de consum al potentialilor tai clienti?
Amenintari
  • In ce moduri te poate afecta concurenta?
  • Ce modificari ale legislatiei ti-ar putea prejudicia interesele?
  • E dificila inlocuirea personalului cu experienta?
  • Ai folosit la capacitate maxima tehnologia pe care o ai la dispozitie?
  • Cum te va afecta instabilitatea economica?

Caiet de lucru

Pentru a faciliza aplicarea instrumentului SWOT pentru strategia de marketing a produsului sau companiei tale, iti venim in ajutor cu un caiet de lucru automatizat. Cu ajutorul sau, vei putea genera cate un document PDF pentru fiecare dintre analizele tale SWOT.